סיכונים בהשקעת כספים באמצעות בתי השקעות לא מוכרים

ברשימה הבאה יפורטו המלצות בנוגע להשקעות באמצעות בתי השקעות:

1. בית ההשקעות – כשאנחנו בוחרים להשקיע את הכספים שחסכנו בעמל רב באמצעות בית השקעות, חשוב מאוד לפני שאנחנו מתקשרים עם בית ההשקעות, לבדוק אפילו בגוגל אודות בית ההשקעות; הניסיון שלו, אנשים שייתכן ונפגעו ממנו בעבר ופרסמו ברשתות החברתיות התנסות שלילית בעבודה עם בית ההשקעות, ובעיקר: מי הגורם שעומד מאחורי בית ההשקעות ומנהל אותו ומה הניסיון שלו בניהול השקעות. ההמלצה היא לבצע בדיקה מקדמית ברשתות לא רק על בית ההשקעות אלא גם על זהות האדם שעומד מאחורי בית ההשקעות. לא לחשוש מלדרוש את הפרטים הללו טרם ההתקשרות עם בית ההשקעות.

2. רישיון וביטוח של בית ההשקעות – טרם ההתקשרות בהסכם כלשהו עם בית ההשקעות, חובה לוודא כי לבית ההשקעות קיים רישיון וביטוח תקפים, שכן קיומם של שני אלו יש בהם כדי להציל אתכם במקרה שבו בית ההשקעות ייאבד את כספכם, כולו או חלקו, וחלילה אף יקרוס, בין כתוצאה מהשקעות שלא על פי הרשאה ובין כתוצאה מכל פעילות כושלת אחרת. חשוב שיהיה ביטוח תקף על מנת שניתן יהיה לתבוע את הגורם המבטח במידה ותימצא רשלנות. הגורם המבטח לא ייתן כיסוי במידה ואין רישיון תקף לבית ההשקעות ולכן מדי שנה קיימת חובה לבדוק קיומם של הרישיון ושל הביטוח. פרטים אלה אפשר לבדוק באתר הרשות לניירות ערך:

3. אפיון ההשקעות – כאשר אנחנו מתקשרים בהסכם עם בית השקעות, חייבים להגדיר לבית ההשקעות מראש ובכתב את רמת הסיכון בהשקעות שיבצעו מנהלי ההשקעות עבורנו בתיק, כאשר ההמלצה כמעט תמיד תהיה להתחיל מהסיכון הנמוך ביותר ובהתאם לתוצאות שאותן משיג בית ההשקעות עבור לקוחותיו – יש לבחון הגדלת הסיכון בצורה מדודה וזהירה ביותר.

4. בקרת ההשקעות המבוצעות – ההמלצה שלנו היא תמיד לבחון את ההשקעות המבוצעות על ידי מנהלי ההשקעות לפחות פעם בשבוע על מנת לראות אילו מניות נרכשו לתיק ההשקעות, האם מדובר במניות של חברות מוכרות, האם מדובר במניות של חברות סחירות, מה היקף פעילות המניה בשוק ההון. בקיצור; צריך לפקח על עבודת מנהלי ההשקעות ולא לתת להם לשלוט בהחלטות ללא שום פיקוח ובקרה.

5. טוב מדי מכדי להיות אמיתי – כאשר אנו רואים שנכס פיננסי שנרכש עבורנו על ידי בית ההשקעות ערכו עולה בצורה קיצונית מדי, הדבר מהווה "תמרור אזהרה" שכן מה שעולה במהירות גם יורד במהירות ולעיתים ייתכן שמדובר במניות שאינן סחירות וכל עסקה שמתבצעת במניות החברה מקפיצה או מרסקת את המניה/ הנכס הפיננסי ויש לתת לתופעה זו תשומת לב מיוחדת.

הניסיון שלנו:
בהליך שהתנהל בבית המשפט המחוזי בתל אביב במשך כשבע שנים, כולל ערעורים לבית המשפט העליון ודיון נוסף שהתנהל בבית המשפט העליון, משרדנו ייצג כ-40 משקיעים שנפלו קרבן למרמה והונאה שבוצעה כלפיהם על ידי בית השקעות חיפאי בשם "אפולו בית השקעות" – בית השקעות שהוחזק "בנאמנות" על ידי צד שלישי עבור עבריין מורשע בשם אילן מורגן (אחד מתוך שישה שמות ששימשו את הנוכל אילן מורגן), כאשר אותו אילן מורגן שלא החזיק "בתפקיד רשמי" בבית ההשקעות גרם לכך שמנהל ההשקעות הראשי בבית ההשקעות ירכוש מניות בבורסה לניירות ערך בפרנקפורט, גרמניה. לימים התברר שמדובר בחברות קש ומי שמכר את המניות לאותו מנהל השקעות חסר אחריות, זה אותו נוכל בשם אילן מורגן. בהליך משפטי שניהלנו עבור הלקוחות בבית המשפט המחוזי בתל אביב, הגשנו תביעה נגד בית ההשקעות, נגד אילן מורגן, נגד הדירקטור והמנכ"ל היחיד בבית ההשקעות ונגד מנהל ההשקעות וחברת הביטוח.

בית המשפט קיבל את טענותינו כלפי כלל הנתבעים (מלבד חברת הביטוח) וקבע כי הנתבעים יפצו את המשקיעים במלוא הסכום שאיבדו המשקיעים וכן באובדן הרווחים ואף חייב את הנתבעים בתשלום הוצאות בסך 250,000 ש"ח לטובת המשקיעים. ערעורים על פסק הדין שהוגשו לבית המשפט העליון – נדחו וכך גם הבקשה לדיון נוסף שהוגשה על ידי חלק מהנתבעים.

קישור לפסק הדין:

שתף ברשתות

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
דילוג לתוכן